Detalii despre articol

rri.ro
29 de zile în urmă 86

Faima regiunii istorice Maramureș a depășit de mult granițele României. Aici, în nordul țării, în Munții Maramureșului, există o zonă protejată, cu totul specială. Se spune despre Valea Vaserului că este unică în Carpați. Are aspectul unui canion și măsoară 50 de km. Este o zonă sălbatică, împădurită și aproape nelocuită, în care se pot face drumeții. Chiar dacă traseele nu sunt marcate, veți găsi mereu poteci făcute de ciobani și drumuri forestiere pe care vă puteți aventura. Se pot face, de asemenea, trasee cu bicicleta. Însă puteți urca Valea Vaserului și cu mocănița, pe o linie forestieră îngustă, atracția principală a zonei. Calea ferată forestieră Vișeu de Sus traversează o zonă împădurită enormă, unde nu există drumuri sau sate, fiind locuită doar de urși și lupi. Tiberiu Adrian Andrușcă, manager în cadrul CFF Vișeu de Sus ne oferă câteva informații practice.  Mocănița are curse de la sfârșitul lunii martie până la jumătatea lunii noiembrie. La începutul și la sfârșitul sezonului, aceasta circula joi, sâmbătă, duminică, dar, în perioada de vară, cum e acum, de la 1 iunie la 1 octombrie, circulă în fiecare zi. Plecarea are loc începând cu ora 9.00 dimineața, biletele se pot cumpăra online sau de la gară în dimineața călătoriei, însă online e varianta cea mai facilă. Mai mult, o rezervare online, făcută cu câteva zile înainte, asigură doritorilor locul în vagon. Avem trenuri speciale organizate în perioada iernii, în afara programului obișnuit. Sunt anumite pachete care includ și prânzul la stația finală. Iar, cu ocazia sărbătorilor de Crăciun, An Nou, Paște sau Rusalii, oferim și câte un spectacol folcloric cu muzică tradițională din Maramureș, în stația finală. Deși în majoritatea țărilor europene, cel mai târziu după anul 1945 căile ferate forestiere au fost înlocuite cu drumuri forestiere, în România acestea s-au menținut destul de mult. Dacă în 1989 încă mai existau peste 15 căi ferate forestiere cu puțin peste 1000 km de șină, după 1990, pe parcursul a câtorva ani, au fost toate scoase din funcțiune, demontate, locomotivele și vagoanele date la fier vechi sau vândute. Singura cale ferată forestieră care astăzi mai funcționează este Mocănița de pe Valea Vaserului. Ea își îndeplinește și acum scopul inițial de transport al lemnelor. Tiberiu Adrian Andrușcă, manager în cadrul CFF Vișeu de Sus, despre traseul turistic propus turistului ajuns în Maramureș.  Mocănița pleacă din Vișeul de Sus. Din gară, urmează un traseu de 21,5 km. Acest traseu este până în inima Munților Maramureșului, la stația Paltinu. Va descoperi o lume fascinantă din punctul nostru de vedere. Iubitorii de peisaje naturale deosebite vor fi încântați pe Valea Vaserului. Vor putea găsi reuniunea timpurie a omului cu natura. Mocănița face câteva opriri pe traseu, necesare alimentării cu lemn și cu apă, timp în care călătorii se pot bucura de peisaje și pot fi serviți cu băuturi calde sau răcoritoare. În stația finală, se face un popas mai lung. De obicei, durează o oră și jumătate. Popasul e amenajat cu băncuțe, foișoare, toalete. Acolo se pot găsi și preparate la grătar. Se pot face scurte drumeții, dar se poate vizita și un mic muzeu despre istoria acestei căi ferate. Activități sunt, iar fiecare decide cum își va petrece timpul liber acolo. Ultima cale ferată forestieră din România are un viitor, nu în ultimul rând, datorită turismului. Iar vizitatorii ajung din toate colțurile lumii aici, spune Tiberiu Adrian Andrușcă, manager în cadrul CFF Vișeu de Sus .  Am avut mai multe ocazii de a vorbi cu turiști străini. Unii sunt încântați de simplitate și de faptul că încă reușim să păstrăm anumite tradiții și că reușim să păstrăm atât de bine acest loc. Sunt atrași atât de frumusețile naturale ale Văii Vaserului cât și de locomotiva cu aburi. Îi așteptăm pe toți turiștii care doresc să cunoască una dintre cele mai sălbatice văi din Carpați. Aici vor găsi o mocăniță care aleargă încă neobosită prin munți și care urmează cursul râului Vaser până în inima munților. Vor găsi oameni primitori, peisaje frumoase și locomotive cu aburi dintr-o altă epocă. Incitația a fost lansată. Până data viitoare, când vă așteptăm cu o nouă destinație, drum bun și vreme frumoasă!

Distribuit de paginile:

Paginile Facebook ce au distribuit articolul